משחקי חשיבה עבור הילד

משחקי חשיבה

משחקי חשיבה עבור הילדים הם אמצעי מצוין לפתח את מוחו של הילד. מוח הילד גמיש וגדל בקצב מהיר לכן ככל שהוא צעיר קל ללמד אותו והוא סופג מהר את הנלמד. ילדים קטנים לומדים שפה משנית מהר יותר מהבוגרים ולכן משחקי חשיבה מסייעים לחזק מיומנויות שונות כמו זיכרון ומוטוריקה.

משחקים זה כיף. ולמידה בעזרת משחקים היא קלה יותר כי זה משולב בהנאה רבה. כאשר הילדים משחקים, הם אינם מודעים להשלכות וללמידה דרך המשחק שהם משחקים. בעזרת המשחקים הילדים רוכשים נחישות סובלנות והתמדה. וכאשר הילד מנצח, זו תחושה שמגבירה את הביטחון העצמי שלו.

משחקי חשיבה ומטרתם

מובייל לתינוק – הורים רבים רוכשים מובייל כקישוט והם יודעים שניתן להרגיע את התינוק באמצעות מכשירים שנעים לאט. אך ידוע שמובייל מסייע גם להתפתחות הגופנית של התינוק, מחזק את שריריו וגם מפתח את מוחו. בזמן שהתינוק עוקב בעיניו אחר תנועות המובייל הוא מחזק את השרירים השולטים בתנועת העיניים ומסייע להתפתחותם בצורה תקינה.

כאשר הוא עוקב בעזרת הראש על ידי סיבוב והרמת הראש, השרירים השולטים בתנועת הראש מתחזקים. במשך הזמן התינוק מושיט יד כדי לאחוז במובייל זה מסייע לתיאום של עין ויד. כאשר הוא אוחז את המובייל זה מסייע גם לתינוק להבין את העומק, המוח מפענח את המרחק. וזה מוביל להתפתחות של מודעות סביבתית.

התפתחות התינוק

שלבי ההתפתחות של התינוק

ניתן לחלק את תרומת המשחק לרכיבים שונים בשלבי התפתחות התינוק. החל מהשארת התינוק בלול קמפינג ועד הליכת התינוק. ג'אן פיאג'ה עסק בפסיכולוגיה התפתחותית. הוא כינה את השנתיים הראשונות של חיי התינוק כתקופה הסנסו-מוטורית כיוון שהמשחק מחדד את החושים. המשחק מאפשר לילד לחקור את העולם באופן ישיר הוא מקבל מידע על מרקמים, ריחות, טעמים, מראות וצללים. המשחק מפתח את השרירים הגסים והעדינים ומאפשר שליטה מוטורית. המשחק מאפשר לשחזר אירועים שהוא חווה במשחק יש התפרקות רגשות זה תורם להתפתחות הרגשית של הילד. בעזרת המשחק עם עוד ילדים הוא מתרגל ליחסי גומלין עם האחר מנהל משא ומתן, מתפשר, ממתין לתורו בסבלנות וגם מבין כאשר הוא מנצח או מפסיד. זה גורם לילד להתפתחות חברתית באמצעות המשחק. הילד מפתח קוגניציה – בעזרת המשחק הוא מכיר תכונות של חומרים וחפצים פיתוח מיומנויות של מיון בעזרת משחק של דומה ושונה.

משחקי השחלות ובניה – מפתחים מוטוריקה עדינה מגדל טבעות – הפעוט צריך להשחיל טבעות לפי הגודל והצורה בניית מגדל מקוביות פאזלים מסוג "כפתורי עץ" .

דוגמה למשחקים עד גיל שנה: צעצוע מגנטי התפתחותי עם 24 אתגרי חשיבה העוזרים לזיהוי צבעים וצורות יכולת תכנון וחשיבה לוגית, תיאום עין יד, מיומנות איזון ובניה.

או זחל המקסים בגודל המתאים ליד של הפעוט. קל לסובב ולכופף הודות לרצועה האלסטית המשחק מסייע לעורר דמיון ויצירתיות ומשפר קשר עין – יד.

המאמר פורסם באדיבות פורטל הלייף סטייל https://liveit.co.il/