איך לא להגיע למצב של דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה – 25% מהנשים בהריון חוות דיכאון לאחר לידה, כלומר אחת מכל ארבע נשים סובלת מהתופעה שיכולה לגרום לנזקים משמעותיים לנפש. דיכאון לאחר לידה יכול להשפיע על כל אחת, ולכן חשוב שלא להתעלם מהסימנים שלו אשר מופיעים במהלך חופשת לידה ויכולים להעיד על מצב נפשי קשה של היולדת.

דיכאון אחרי לידה – לא מה שחשבתם

מרביתנו שומעים רק את הסיפורים החמורים והקשים ביותר על דיכאון אחרי לידה, אך האמת היא שהוא מופיע בדרגות שונות אצל נשים שונות. יש כאלו שיחוו אותו בצורה קלה, יש כאלו שיחוו אותו בדרגה בינונית ויש כאלו שחוות דיכאון לאחר לידה במלוא עוצמתו.

תסמיני התופעה כוללים מגוון תופעות התנהגותיות ונפשיות כמו שינויים קיצוניים במצב הרוח, בעיות בשינה ועייפות קשה, חוסר יכולת ליהנות, שינויים במשקל וכן בתיאבון, פגיעה עצמית, מחשבות אובדניות ועוד. אם התסמינים הלוו צצים במהלך חופשת הריון, יש סיכוי גבוה שמדובר בדיכאון לאחר לידה, ויש לטפל בו כדי להביא איזון בחזרה לחייה של היולדת.

מניעה וטיפול בדיכאון לאחר לידה

מחקרים רבים הראו כי לתזונה יש חלק משמעותי בהתפתחות של דיכאון לאחר לידה, כאשר חסר בחומצה פולית, ויטמינים מקבוצת  Bוחסרים תזונתיים אחרים יכולים להגביר את הסיכון ללקות בתופעה. לכן, חשוב במיוחד לשמור על תזונה מאוזנת במהלך ההיריון, ובמידת הצורך ליטול תוספי מזון כדי להשלים חסרים תזונתיים.

במקרים בהם מתפתח דיכאון לאחר לידה, חשוב לטפל בו על הצד הטוב ביותר כדי למנוע בעיות עתידיות, ולאפשר לאם וגם לתינוק החדש ששינה את חייה  ליהנות מהתקופה המשותפת יחדיו:

  1. סיפוק סביבה תומכת – כמו בדברים רבים אחרים בחיים, לאנשים סביבנו יש השפעה משמעותית על מצב הרוח שלנו, ולכן חשוב לספק לאישה עם דיכאון לאחר לידה סביבה תומכת וגם אוזן קשבת במהלך תקופת ההחלמה שלה.
  2. מתן עזרה מקצועית – גם אם יש חשד קל שבקלים שיולדת לוקה בדיכאון לאחר לידה, חשוב לפנות לרופא שלה וגם למטפל פסיכותרפי כדי לפתור את הבעיה בצורה מקצועית. רופאים ופסיכיאטרים מתמחים בטיפול בדיכאון לאחר לידה, ולכן יש לפנות אליהם כאשר עולה חשד לדיכאון מסוג זה.
  3. פנייה לטיפול תרופתי – במרבית המקרים, פסיכיאטרים ירשמו תרופות לטיפול בדיכאון לאחר לידה שתפקידן לאזן את רמות הסרוטונין במוח. המוליך העצבי הזה הוא בעל תפקיד חשוב בוויסות מצבי הרוח של כולנו, והחזרה שלו לערכים נורמליים מסייעת בטיפול בדיכאון לאחר לידה.

חופשת לידה נתפסת בעיניי רבים כתקופה המושלמת ליצירת חיבור בין אם לתינוקה, אך למרבה הצער, נשים רבות לוקות בדיכאון אחרי לידה שמקשה עליהן ליצור את החיבור הזה. כאשר עולה חשד לבעיה הזו, יש לטפל בה במהרה כדי למנוע החמרה של המצב, ולאפשר לה לחזור לאיזון במהלך התקופה שלפני יצירת שגרה משפחתית חדשה.